Enregistrament dels arranjaments de La Patum de Fernando Cobeño
07/01/2024

El dia 7 de gener de 2024 a l’aula 003 de l’Escola Municpal de Música de Berga, després d’un assaig per el projcte “Lambert: La Patum de Berga”, una part de la banda va seguir l’assaig per realitzar aquest enregistrament. La idea d’enregistrar-ho va ser de la persona que va retrobar aquestes partitures el 2018: en Jordi Sabata. Aquest enregistrament va ser possible gràcies a l’extra de recaptació que el projecte del disc del Lambert, realitzat en el mateix període, va tenir a Verkami.

Donat que aquest enregistrament és una mica especial, tan pels arranjaments com per les condicions de gravació, cal que tothom qui ho escolti o ho utilitzi tingui en compte aquests comentaris:

  • Queda prohibida la reproducció en públic d’aquests enregistraments, excepte si es tracta d’un context acadèmic (estudi, exposició amb ponent, etc.).
  • La interpretació s’ha fet a partir de les partitures que Jordi Sabata va recuperar el 2018, en la versió que ell mateix va digitalitzar. S’ha intentat respectar al màxim les indicacions d’aquestes partitures.
  • L’enregistrament és de nivell d’assaig. Malgrat s’han enregistrat diferents preses i, després del muntatge, en general el resultat és molt bo, hi ha algunes petites imprecisions d’execució (notes errònies o poca precisió del conjunt).
  • En general, s’ha adoptat el criteri interpretatiu de fer una articulació curta i precisa en els moments on no hi ha cap indicació.
  • Al “Ballet dels Gegants” a la partitura hi ha escrites unes anacrusi entre les frases musicals. Al nostre criteri quedava molt estrany, tant a la partitura com el resultat auditiu, i s’ha optat per deixar només l’anacrusi que va de frase A a frase A (tant al ballet com al rebatut). Els altres anacrusis s’han suprimit.

Deixarem a criteri de l’oient que opini sobre aquests arranjaments, ja que el paper de la Cobla Berga Jove ha estat plasmar en un document sonor unes partitures que, fins ara, no hi havia la possibilitat d’escoltar. Malgrat això, si que voldriem fer uns apunts:

  • Hem notat un tractament estrany de la percussió. El cas més exagerat es dóna al ball de l’Àliga, on el bombo està escrit a contratemps al rebatut del final. També és notable als balls de nans/gegants, on no sempre hi és present i no està massa clar el motiu.
  • Comparat amb altres arranjaments (com podrien ser els de Sergi Cuenca o Joan Baptista Lambert), en general predomina molt la melodia i no hi ha gaires segones veus o acompanyaments.
  • Són uns arranjaments que es reconeixen com a Patum, però tenen una sonoritat estranya comparat amb els arranjaments que s’interpreten a la plaça actualment. Malgrat això, no deixen de ser interessants.
Assaig de la formació de banda de la Cobla Berga Jove que va enregistrar el disc “Lambert: La Patum de Berga”. Alguns d’aquests músics van quedar-se després d’aquest assaig per enregistrar la versió de Cobeño.

La plantilla de la Cobla Berga Jove en formació de banda que ha participat a l’enregistrament és la següent:

Joan Serra, requinto
Roc Tarrés, clarinet
Marc Escànez, clarinet
Júlia Altarriba, clarinet
Joan Sala, clarinet
Lluís Gual, saxo alt
Agustí Ferrer, saxo alt
Arnau Minoves, saxo tenor
Jordi Barniol, trompa
Agustí Costa, trompa
Guillem Cardona, fliscorn tenor
Marc Villegas, fliscorn tenor

Marc Culebras, trompeta
Toni Molera, trompeta
Nil Farrés, trompeta
Arnau Comellas, trombó
Blai Gragés, trombó
Marcel Comellas, bombardí
Narcís Mujal, tuba
Neus Camps, bombo
Ricard Lebourgeois, caixa
Pere Mujal, plats de xoc

Denis Rojo, director

L’enregistrament no ha estat publicat en cap CD físic i l’única manera d’escoltar-lo és reproduïnt els vídeos que es mostren a continuació. Els títols de cada peça es mostren tal com els va escriure el compositor.

Ball de Moros y Christians

Ball del Aguila

Ball dels Nanos

Ballet dels Gegants

Ballet dels Nanos o Gegants

Ball dels Nanos 2

Ball de Gegants

Ball Cerdà

Ball dels Diables

Ella s’ho pensa

Contrapàs